19 oktober 2017

Sterkte elektromagnetische wisselwerking laatste tien miljard jaar onveranderd

quasar

Door met de drie krachtigste optische telescopen op aarde te kijken naar een ver verwijderde quasar zijn sterrenkundigen er in geslaagd om aanwijzingen te vinden dat de sterkte van de elektromagnetische wisselwerking de afgelopen tien miljard jaar niet is veranderd. Zo’n quasar is een sterrenstelsel, waar zich in de kern een zeer actief superzwaar zwart gat bevindt. Met de Very Large Telescope in Chili, het W.M Keck Observatorium en de Subaru Telescoop, beiden op Hawa

1. Rob+Heusdens zegt:

Wat is “sterke electromagnetische wisselwerking”? Ik ken wel de “sterke nucleaire wisselwerking” die atoomkerne bijelkaar houdt. Of bedoeld men de geunificeerde kracht van electromagnetisch + nucleair zwak + nucleair sterk?

2. Goed lezen is ook een hele kunst. Er wordt niet gesproken van de sterke elektromagnetische wisselwerking, maar van de sterkte van de elektromagnetische wisselwerking. Klein, maar essentiëel verschil.

3. @Rob
    Het gaat over de fijnstructuur constante(staat in link naar vakartikel), wat de sterkte van de elektromagnetische wisselwerking bepaalt.

4. Rob+Heusdens zegt:

Sorry. Had de bril niet op.