15 december 2017

Natuurconstante ook constant in een sterk zwaartekrachtsveld

Foto van de laseropstelling waarmee de laboratoriumspectra zijn gemeten. Credit: LaserLaB Vrije Universiteit Amsterdam/Wim Ubachs

Foto van de laseropstelling waarmee de laboratoriumspectra zijn gemeten.
Credit: LaserLaB Vrije Universiteit Amsterdam/Wim Ubachs

Een internationaal team van natuurkundigen heeft aangetoond, dat de massaverhouding tussen het proton en het elektron hetzelfde is in zwakke en in sterke zwaartekrachtsvelden. Hun werk, dat deels gefinancierd is door Stichting FOM, verscheen op 18 september 2014 online in Physical Review Letters. Het idee dat de natuurwetten en fundamentele natuurconstanten niet afhangen van lokale omstandigheden staat bekend als het equivalentieprincipe. Dit principe is de hoeksteen van Einsteins algemene relativiteitstheorie. FOM-fysici, werkzaam bij het LaserLaB op de Vrije Universiteit Amsterdam, hebben het principe getest door te bepalen of een van de natuurconstanten, de massaverhouding tussen protonen en elektronen, afhangt van de sterkte van het zwaartekrachtsveld waarin de deeltjes zich bevinden.

Laboratoria op aarde en in de ruimte