21 oktober 2017

Afstanden in ons zonnestelsel

Naar aanleiding van een recente blog over New Horizons ontstond een kleine discussie over afstanden in ons zonnestelsel. Achter de schermen had ik contact met Arie en hij stuurde mij een aardige link waarin de juiste afstanden vermeld staan. Een mooie aanleiding voor een blogje over dit onderwerp.

Zonnestelsel

Dat onze planeet op ongeveer 150 miljoen kilometer van de zon is verwijderd, is doorgaans wel bekend. Aangezien licht met een snelheid van zo’n 300.000 kilometer per seconde door het universum reist, betekent dit dat we als we op een zonnige dag naar buiten kijken de zon zien op een plek aan de hemel waar deze feitelijk ongeveer 8 minuten eerder stond. Reken maar even mee: 150.000.000 gedeeld door 300.000 is 500 secondes. 500 gedeeld door 60 is iets meer dan 8 minuten.

Zodra je dus overdag naar de zon, of soms ook de maan kijkt, kijk je naar het verleden. Bij de maan gaat het dan overigens maar om iets meer dan een seconde, maar toch. Kijk je ’s avonds of ’s nachts naar sterren en planeten, dan kijk je altijd naar het verleden. Bij sterren gaat het dan al gauw om jaren, maar blijven we dichter bij huis, dan gaat het om minuten en uren.

Nu heeft geen van de planeten en dwergplaneten in ons zonnestelsel een volmaakt cirkelvormige baan. Dat betekent dus dat er altijd een moment is dat zo’n hemellichaam het dichtste bij de zon bevindt. Dat moment heet het perihelium. Het aphelium is, je raadt het al, het moment dat een hemellichaam juist het verste van de zon verwijderd is.

Hieronder volgen de afstanden in lichtminuten of lichturen in respectievelijk het perihelium en aphelium van de 8 planeten plus dwergplaneet Pluto. Die laatste vermeld ik ook, omdat dit hemellichaam vanwege de komst van New Horizons de komende tijd weer veel publiciteit gaat krijgen en omdat Pluto voor mij gevoelsmatig gewoon bij de echte planeten hoort.

Mercurius: perihelium 2,55 lichtminuten, aphelium 3,87 lichtminuten

Venus: perihelium 5,97

1. Mooi blogje Gert 😉 Ik had ooit eens een (spiek)briefje op mijn printer geplakt met:

– Hoeveel km = 1 lichtjaar: 9,5 biljoen kilometer of 9500 miljard km
    – Lichtsnelheid = 300 000 kilometer per seconde
    – 1 AE = Astronomische Eenheid = 150 miljoen kilometer afstand tot de zon

(zie link) http://www.sterrenkunde.nl/index/encyclopedie/ae.html

Aarde – zon: 150 miljoen km
    Mercurius – zon: 46 – 70 miljoen km
    Venus – zon: 108 miljoen km
    Mars – zon 227: miljoen km
    Jupiter – zon: ergens tussen 741 – 817 miljoen km
    Saturnus – zon: 1,4 – 1,5 miljard km
    Uranus -zon:tussen 2,5 – 3 miljard km
    Neptunus -zon: tussen 4,46 – 4,54 miljard km

Pluto paste er niet meer op (hihi)

2. Kennen jullie deze al?
    Wat grafischer en slecht voor je scroll-vinger maar wel leuk.

joshworth.com/dev/pixelspacenpo/pixelspace_solarsystem.html