13 december 2017

Grote nieuwe zoektocht werpt licht op donkere materie

Eerste resultaten van de KiDS-survey (montage)

Een internationaal team van astronomen onder Nederlandse leiding heeft de eerste resultaten gepubliceerd van een grote nieuwe zoektocht naar donkere materie. Daarvoor gebruikten de onderzoekers de VLT Survey Telescoop (VST) van ESO op het Paranal Observatorium in Chili. Met die telescoop kunnen de astronomen onderzoek doen aan donkere materie, aan de structuur van sterrenstelselhalo’s en aan de evolutie van sterrenstelsel en clusters van sterrenstelsels.

Ongeveer 85% van de materie in het heelal is donkere materie1. Deze vorm van materie wordt nog niet goed begrepen door natuurkundigen. Het straalt geen licht uit en het absorbeert ook geen licht. Maar astronomen kunnen het toch detecteren vanwege het effect dat donkere materie heeft op sterren en sterrenstelsels. Een groot project met de krachtige

1. Astronomen hebben gevonden dat de totale massa/energie-inhoud van het heelal als volgt verdeeld kan worden: 68% donkere energie, 27% donkere materie, 5% ‘normale’ materie. []

1. Sippie zegt:

Wanneer rijst eindelijk het besef dat donkere materie simpelweg niet bestaat?

2. Sippie, waarom weet jij zo zeker dat donkere materie niet bestaat? Heb jij een andere verklaring voor de waargenomen galactische rotatiecurves, de pieken in de kosmische microgolf-achtergrondstraling en de zwaartekrachtslenzen? Graag een onderbouwing.

• Sippie zegt:

Ik weet niets zeker, behalve dat donkere materie een te gecompliceerde en ook een wat vergezochte verklaring lijkt. Ik verwijs naar Occam’s razor. Het is niet slim alternatieve theorieën, zoals de electric universe theorie te verwerpen, zonder daar eerst goed en zonder vooroordelen naar te hebben gekeken. Deze theorie geeft een veel simpeler verklaring voor een aantal tot nu toe niet verklaarde/begrepen fenomenen. Wellicht is ook deze theorie niet geheel juist, maar het idee dat elektromagnetische krachten een grotere rol spelen in het universum dan tot nu toe wordt aangenomen, heeft m.i. zijn merites.