8 december 2016

Binnenste stofring rond ster krijgt aanvoer van buiten

Nederlandse astronomen hebben verklaard waarom jonge sterren miljoenen jaren lang twee stofringen kunnen hebben. De binnenste ring (linksboven) krijgt continu nieuwe aanvoer vanuit de buitenste ring (rechtsonder). De deeltjes in de buitenring reizen in groepen die onzichtbaar zijn voor onze telescopen. Als de deeltjes bij de binnenring zijn aangekomen, gaan ze elk hun eigen weg.

Een internationaal team van astronomen uit onder andere Leiden en Amsterdam heeft eindelijk een aannemelijke verklaring gevonden voor het verschijnsel dat jonge sterren miljoenen jaren lang twee stofringen kunnen hebben. Het lijkt erop dat de binnenste ring continu nieuwe aanvoer van stofdeeltjes krijgt vanuit de buitenste ring. De onderzoekers publiceren hun verklaring binnenkort in het tijdschrift Astronomy & Astrophysics.

De theorie over het ontstaan van stofringen is helder. Rond veel nieuwe sterren draait eerst