10 december 2016

Sterrenkundigen claimen staat van het vorige heelal vóór de oerknal te kennen

cyclisch

Een groep Egyptische en Canadese sterrenkundigen beweert dat zij er in geslaagd zijn om te achterhalen wat de toestand van het vorige heelal was, het heelal dat bestond voordat ons huidige heelal 13,8 miljard jaar geleden met de oerknal ontstond. De sterrenkundigen, die hun claim in dit wetenschappelijk artikel doen, gaan uit van een cyclisch heelal, een heelal dat een expanderende fase, gevolgd door een contracterende fase kent, met meerdere achtereenvolgende heelallen. Het cyclische model bestaat al lang, maar Mir Faizal en zijn collega’s gaan hierbij uit van een nieuwe versie van het zogeheten ‘generalized uncertainty principle’ (modi?ed GUP), een gewijzigde versie van Heisenberg

Waarom is die singulariteit het grote schrikbeeld van sterrenkundigen? Wat is er zo erg aan?

• Omdat een singulariteit staat voor oneindig, oneindig heet, oneindig dicht, oneindig kort. En als natuurkundigen op oneindige waarden stuiten staat dat altijd synoniem voor een theorie die niet meer toereikend is. In de jaren vijftig stuiten ze bij de elektromagnetische wisselwerking op oneindige waarden, maar door de techniek van de renormalisatie werd dat tot gewone proporties teruggebracht, uiteindelijk leidend tot de QED, de kwantum elektrodynamica. Voor de zwaartekracht bestaat zo’n hulpmiddel helaas nog niet.

Begrijp ik nou goed dat ze eigenlijk dolgraag van de Bing Bang af zouden willen? De Big Bang is toch een singulariteit?

• Je kan de big bang op twee manieren opvatten. Als je zegt dat het een staat is waarin het heelal een oneindige dichtheid en temperatuur heeft, welke vervolgens begint te expanderen, dán is dat iets waar ze dolgraag vanaf willen. Als je de big bang opvat als het moment dat de ruimte vanuit een compacte, zeer hete dichtheid begint te expanderen en alles met de ruimte mee beweegt, dán is dat het model dat de sterrenkundigen voor ogen hebben.

Tja, instinctief (en dat heeft dus absoluut geen wetenschappelijke grond) ga ik toch voor het laatste. Het zou voor mij logisch zijn als elk Zwart Gat hier een Big Bang elders betekent. En als dat zo is, dan zou ons heelal ook zijn voortgekomen uit een Zwart Gat in een ander heelal. Maar goed: pure speculatie en garantie tot aan de event horizon. 😉

2. Fred Díe zegt:

Maar wat was dan de toestand van het heelal voor de oerknal? Want dat vind ik niet in het artikel, alleen de suggestie dat ze die toestand nu kennen….

• Ja dat is een goede vraag. De bron van het artikel zegt er eigenlijk niets over, behalve dan te zeggen dat “they have been able to study the pre Big Bang state of the universe.” In het vakartikel zeggen de onderzoekers ” we are able to analyze the pre Big Bang state of the Universe.” Als je dan op zoek gaat naar doe staat is het volgens mij niet meer dan de melding dat het vorige heelal in z’n contracterende fase geen singulariteit heeft gehad, dankzij die modified GUP. Meer dan dat kom ik ook niet tegen.

3. God dobbelt niet volgens Einstein, maar houdt volgens de illustratie wel van salami worstjes tactiek 🙂