19 maart 2024

Ster van Scholz beroerde 70.000 jaar geleden de Oortwolk rondom het zonnestelsel

Impressie van de ster van Scholz en z’n begeleider, een bruine dwerg. De twinkelende ster op de achtergrond is de zon. Credit: University of Rochester

De rode dwergster WISE J072003.20-084651.2, beter bekend als de ster van Scholz – genoemd naar de sterrenkundige Ralph-Dieter Scholz, die ‘m in 2013 in het sterrenbeeld Eenhoorn (Monoceros) ontdekte – blijkt 70.000 jaar geleden het zonnestelsel tot op een afstand van slechts 0,8 lichtjaar afstand te zijn gepasseerd en daarbij de buitenste delen van de Oortwolk van ijskoude komeetkernen te hebben beroerd. Die 0,8 lichtjaar is 50.600 Astronomische Eenheid (de afstand aarde-zon is 1 AE), oftewel 7,5 biljoen km. De ster staat momenteel samen met z’n begeleider, een bruine dwerg, op 20 lichtjaar afstand. In februari 2015 bleek al uit snelheidsmetingen aan de ster van Scholz dat ‘ie 70.000 jaar geleden, toen onze verre voorouders zo’n beetje Afrika verlieten en uitzwermden over de andere continenten, vlakbij ons zonnestelsel was gekomen.

Zo zou de ster van Scholz er 70.000 jaar geleden uit hebben kunnen zien, áls ‘ie tenminste uitbarstingen had. Credit: José A. Peñas/SINC

Maar toen (in 2015) dachten de sterrenkundigen dat ‘ie geen invloed heeft gehad op het zonnestelsel. Recent onderzoek door Spaanse en Britse sterrenkundigen aan welgeteld 339 hyperbolische banen van kometen laat echter zien dat de passage wel degelijk invloed heeft gehad. Het team sterrenkundigen, dat onder leiding stond van Carlos en Raúl de la Fuente Marcos (Complutense University of Madrid) keek naar de radianten van deze kometen, de plekken aan de hemel waar ze vandaan lijken te komen (net als de radianten van meteoren). Een klein, maar aanzienlijk deel ervan bleek gelegen te zijn in de richting van het sterrenbeeld Tweelingen (Gemini), 36 stuks om precies te zijn. Gezien deze ongelijke verdeling aan de hemel denken de sterrenkundigen dat de ster van Scholz de buitenste regionen van de Oortwolk, die vol zit met ijskoude komeetkernen, met z’n zwaartekracht beïnvloed moet hebben.

Grafiek van de afstand van de ster van Scholz tot het zonnestelsel in de tijd. Credit: Eric Mamajek

Men denkt dat de ster van Scholz dáár, in de richting van het sterrenbeeld Tweelingen het zonnestelsel moet hebben gepasseerd. En dat is allemaal te lezen in het artikel Where the Solar system meets the solar neighbourhood: patterns in the distribution of radiants of observed hyperbolic minor bodies, dat gepubliceerd is in the Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. Bron: Centauri Dreams + Gizmodo.

1. Heeft de ster van Scholz effect gehad op plenet negen?