19 maart 2024

Russisch-Duitse röntgen-ruimtetelescoop Spektr-RG is gelanceerd

credit: Roscosmos

Vanmiddag om 14.31 uur Nederlandse tijd is vanaf Bajkonour Kosmodrome in Kazachstans de Russisch-Duitse röntgen-ruimtetelescoop Spektr-RG (dat staat voor ‘Spektrum-Röntgen-Gamma‘) met een Proton-M raket gelanceerd en succesvol in de ruimte gebracht. De lancering had al weken geleden moeten plaatsvinden, maar werd enkele keren uitgesteld, onder andere door een fout in een batterij van de bovenste ‘Block DM’ trap van de Proton raket. Maar nu is het dan wel gelukt. Spektr-RG is nu onderweg naar Lagrangepunt L2 op 1,5 miljoen km afstand van de aarde, waar vandaan ‘ie zonder aardse storingen stabiel waarnemingen aan het heelal kan doen. Aan boord zijn twee röntgentelescopen, te weten de Russische ART-XC en de Duitse eROSITA. ART-XC (Astronomical Roentgen Telescope X-ray Concentrator) kijkt naar de energierijke (‘harde’) röntgenstraling tot 30 keV, terwijl eROSITA (Extended Roentgen Survey with an Imaging Telescope Array) de ‘zachte’ röntgenstraling bestrijkt, tussen 0,5 en 10 keV.

Met die twee telescopen willen ze 100.000 clusters van sterrenstelsels, drie miljoen superzware zwarte gaten en tienduizenden sterrenstelsels met hoge stervorming gaan bestuderen. Daarmee willen ze meer te weten komen over de donkere energie en donkere materie in het heelal. Spektr-RG heeft ongeveer drie maanden nodig om in L2 te komen en om alle instrumenten te calibreren. Daarna gaat ‘ie beginnen met de waarnemingen. Men rekent erop dat gedurende een periode van zeven jaar kan worden waargenomen. Bron: Space.com.