19 maart 2024

Nu is ’t officieel: de galactische balk is waargenomen

Credit: F. Anders et al / Gaia.

Op 27 april j.l. kon ik jullie al melden dat sterrenkundigen er met behulp van gegevens verzameld met de Europese Gaia satelliet in geslaagd waren om de balk van het Melkwegstelsel waar te nemen. Eh.. de balk van het Melkwegstelsel? Yep klopt. Ons Melkwegstelsel is geen gewoon spiraalstelsel met een bolvormige kern, nee het is een balkspiraalstelsel, een Sb stelsel volgens de Hubble-classificatie (die zelf onder vuur ligt). Dat wist men op grond van allerlei indirecte aanwijzingen, maar directe observaties ontbraken. Tot nu toe dan. Want met de tweede dataset (DR2 – vorig jaar april verschenen) van de Europese Gaia satelliet, gecombineerd met gegevens van andere instrumenten (PanSTARRS-1, 2MASS en AllWISE), waren Friedrich Anders (Universiteit van Barcelona) en z’n team in staat een kaart te maken van de exacte posities en afstanden van sterren in de richting van het Melkwegcentrum en wat verscheen daar luid en duidelijk op: dé centrale balk van de Melkweg.

Credit: Data: ESA/Gaia/DPAC, A. Khalatyan(AIP) & StarHorse team; Galaxy map: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (SSC/Caltech)

Uit de data van DR2 wist men van pakweg 150 miljoen sterren een driedimensionale kaart te maken en daarop kwam die centrale balk luid en duidelijk tevoorschijn. En waarom is het dan nu officieel en eind april niet? Da’s omdat nu het vakartikel officieel in een wetenschappelijk tijdschrift is gepubliceerd, eerst stond ’t alleen op de ArXiv.

“Photo-astrometric distances, extinctions, and astrophysical parameters for Gaia DR2 stars brighter than G=18” by F. Anders et al. is published in Astronomy & Astrophysics.

Bron: ESA.