27 april 2024

50 jaar na Apollo doet de VS op 25 januari 2024 een nieuwe poging op de maan te landen

Artistieke impressie maanbasis Credits; NASA

Meer dan een halve eeuw geleden landde de laatste Apollo-missie op de maan. Dit was de fameuze Apollo-17 missie met Eugene Cernan als commandant. Over ruim een maand, namelijk op 25 januari a.s. zal de Verenigde Staten opnieuw een poging doen om met een ruimtevaartuig op de maan te laten landen. De missie is genaamd Cert-1, en zal naast de poging tot een maanlanding tevens de gecremeerde resten van de schrijver van Star Trek, Gene Roddenberry, en een actrice, Nichelle Nichols uit Star Trek, naar de maan brengen. Ook bevat de missie een aantal ’tijdcapsules’ ‘Peregrine’s DHL Moonbox’. De CEO van Astrobotic, het bedrijf dat deze ambitieuze onderneming zal trachten te realiseren, John Thornton, verheugt zich op de komende weken in aanloop naar deze bijzondere missie. Astrobotic zou, als de missie slaagt, het eerste bedrijf zijn dat een lander met succes op het maanoppervlak zet. De lander luistert naar de fraaie naam Peregrine, en is, mogelijk overbodig te stellen, een onbemande lander. Astrobotic’s John Thornton meldde dat het voornaamste doel van de missie is het vervoeren van NASA-instrumenten om de maanomgeving te bestuderen in afwachting van de bemande missies van NASA in Artemis.

Een aantal jaren geleden heeft NASA enkele Amerikaanse bedrijven de opdracht egeven wetenschappelijke experimenten en technologieën te ontwerpen – een programma genaamd CLPS, ‘Commercial Lunar Payload Services’ met als doel een maaneconomie te ontwikkelen en transportdiensten tegen lagere kosten aan te bieden. Astrobotic’s CEO John Thornton hield woensdag 29 november j.l. een persconferentie in Pittsburgh, waar het bedrijf zetelt. De lancering staat gepland voor 24 december a.s., vanaf het KSC in Florida. De missie maakt gebruik van een nieuwe raket van United Launch Alliance, de Vulcan Centaur. Het zal dan enkele dagen duren voor de sonde in een baan om de maan komt, en moet dan nog tot 25 januari wachten, voordat de afdaling naar het maanoppervlak kan gaan plaatsvinden, dit in verband o.a. met de lichtomstandigheden.

AI van NASA’s Volatiles Investigating Polar Exploration Rover (VIPER) op de maan Credits; NASA/Ames Daniel Rutter

De afdaling zal autonoom worden uitgevoerd,  maar zal worden gevolgd vanuit het controlecentrum van Astrobotic. Dit voorjaar was het de Japanse start-up Ispace, die probeerde het eerste bedrijf te worden dat op de maan zou landen maar de missie eindigde in een crash. Ook Israël kreeg in 2019 te maken met een crash met haar maanlander Beresheet. Slechts vier landen zijn met succes op de maan geland: de Verenigde Staten, Rusland, China en, meest recentelijk, India. Naast Astrobotic heeft NASA contracten getekend met andere bedrijven, zoals Firefly Aerospace, Draper en Intuitive Machines. “NASA is zich bewust van de risico’s en heeft geaccepteerd dat sommige van deze missies mogelijk niet zullen slagen”, aldus Chris Culbert, de CLPS-programmamanager. “Maar zelfs als niet elke landing succesvol is, heeft CLPS al impact gehad op de commerciële infrastructuur die nodig is om een maaneconomie tot stand te brengen,” aldus Culbert. Met haar Artemis-programma wil NASA een basis vestigen op het oppervlak van de maan.  De 100-daagse VIPER missie, van Astrobotic/NASA naar de Zuidpool van de maan, zal mogelijk eind 2024 plaatsvinden (was eerst 2023), of zie ook hier voor meer informatei over VIPER, deze Astroblog. Bronnen; NASA, FoxWeather, Phys.org

@Angele, check deze zinnen nog even:

Astrobotic’s John Thornton meldde dat het voornaamste doel van de missie is het vervoeren van NASA-instrumenten zal meenemen om de maanomgeving te bestuderen in afwachting van de bemande missies van NASA in Artemis.

Een aantal jaren geleden heeft NASA enkele Amerikaanse bedrijven de opdracht te geven wetenschappelijke experimenten en technologieën naar de maan te sturen – een programma genaamd CLPS, ‘Commercial Lunar Payload Services’ die als doel hadden om een maaneconomie te ontwikkelen en transportdiensten tegen lagere kosten aan te bieden.

De 100-daagse VIPER missie, van Astrobotic/NASA naar de Zuidpool van de maan, zal mogelijk eind 2024 plaatsvinden, of zie ook hier deze Astroblog.

• Angele van Oosterom zegt

Dank Gert, m.b.t. opmerkingen 1 en 2, opmerkingen, 3 en 4 zijn imo correct m.b.t. informatie over VIPER zelf, alleen de datum van de lancering van VIPER is onzeker..

• Enceladus zegt

Het ging me niet om de inhoud, maar om de rammelende zinnen.

1. Het vervoeren zal meenemen?

2. De opdracht te geven?

3. Wat moet dan nog tot 25 januari wachten?

4. Hoezo of?

Tip: lees je tekst voordat je ‘m publiceert eens hardop aan jezelf voor.
        Meestal haak ik af als artikelen onleesbaar worden door rammelende zinnen.

2. Denk de tekenaar echt, dat er op de maan een atmosfeer is die het licht verstrooit??

3. Je kunt wel stellen dat tegenwoordig elk risico moet worden uitgesloten eer er echt een bemande missie naar de maan gestuurd wordt. Er zijn nogal wat crashes met maanlanders geweest hetgeen ook niet echt een geruststellende gedachte is voor de toekomstige astronauten die in 2025 een voet op de maan gaan zetten. Ik ben niet bang uitgevallen, maar ik zou er niet voor tekenen. Ik heb mijn twijfels of het feest doorgaat. We leven in een tijd dat niet alles is wat het lijkt.

Angele, de link voor NicoW heb ik bekeken. Wat ziet het maanlandschap (sandbox) er professioneel uit. Het is een video van 6 jaar geleden, maar als het niet uitgezoomd was zou ik geloven dat het echte beelden van de maan waren (0.21)

Om zelfs in de toekomst een maanbasis te bouwen lijkt me een mooi plan, maar ik moet het nog zien gebeuren.
    Ik heb nog een oud Teleac/NOT boek, ‘Reis door de Ruimte’ waarin een stukje over gewichtloosheid staat. Als ik terugdenk aan de beelden van 1969 waren de astronauten best fit van zo’n reis na 8 dagen, 14 uur, 12 minuten en 30 seconden.

We gaan het meemaken in 2025.
    Ik ben benieuwd.