27 april 2024

Hubble heeft een protoster gezien die op het punt staat om te ontbranden

Credit: NASA, ESA, K. Stapelfeldt (NASA JPL), G. Kober (NASA/Catholic University of America)

Met de Hubble ruimtetelescoop is een piepjonge ster ontdekt, die op het punt staat om te ‘ontbranden’, dat wil zeggen dat hij bezig is genoeg heet te worden dat de waterstof in z’n kern kan fuseren tot helium en er sprake is van een echte ster. De foto hierboven, gemaakt met Hubble, is van het FS Tau systeem, gelegen in het sterrenbeeld Stier (Taurus). Rechts van het midden zien we FS Tau A, een jonge ster van 2,8 miljoen jaar oud, met vier heldere spikes. Vergeleken met de zon, die 4,5 miljard jaar oud is, is FS Tau A een piepjonge ster, nog in de babyfase van z’n leven. Maar een stukje rechtsboven van FS Tau A zien we een nóg jonger object, FS Tau B. We zien de ster niet, maar wel de donkere band er omheen en naar twee kanten uit blauwgekleurde jets of straalstromen van straling. FS Tau B is bezig om een T tauri ster te worden, een ster die nog geen kernfusie kent, maar daar wel de voorbereidingen voor treft. In dit statium wordt het nog een Herbig-Haro (HH) object genoemd en de naam ervan is Haro 6-5B.  Het FS Tau systeem ligt in de Taurus-Auriga regio, een enorme moleculaire gaswolk op 450 lichtjaar van de aarde, waar nieuwe sterren worden geboren. Hieronder een uitvergroting van de foto van de donkere protoplanetaire schijf rondom FS Tau B.

Ehh…. de titel van de blog luidt ‘Hubble heeft een protoster gezien die op het punt staat om te ontbranden.’ Neem dat wel met een korreltje astronomisch zout, want wat astronomen beschouwen als ‘op het punt staan van…’ kan nog erg lang duren. T Tauri sterren bijvoorbeeld, wat FS Tau B gaat worden, kunnen er wel 100 miljoen jaar over doen om daadwerkelijk te komen tot waterstoffusie in de kern en ze een echte hoofdreeksster op het HR-diagram zijn. Hieronder een video waarin wordt ingezoomd op de protoster.

Bron: ESA/Hubble.