20 augustus 2017

Superzwaar zwart gat schiet weg uit sterrenstelsel

Voorstelling van het zwarte gat dat wegschiet uit SDSS J0927+2943[Leuk Koninginnedagkleurtje, nietwaar? 😀 ] Sterrenkundigen zijn er in geslaagd om voor het eerst een superzwaar zwart gat te ontdekken dat met hoge snelheid wegschiet uit een sterrenstelsel. Men vermoedt dat het zwarte gat een botsing heeft ondergaan met een ander superzwaar zwart gat en dat het vervolgens als een soort van katapult is weggeschoten. Er waren op de computer al simulaties gemaakt van botsende superzware zwarte gaten, die we meestal aantreffen in de kernen van sterrenstelsels. Uit die simulaties blijkt dat het resulterende zwart gat dat na de samensmelting (‘merger’) ontstaat in sommige gevallen met hoge snelheid (> 4.000 km per seconde) weg kan schieten in tegengestelde richting als waar de gravitationele golven naar toe bewegen. Die gravitationele golven zijn als het ware trillingen in de ruimtetijd, die door Einstein’s relativiteittheorie worden voorspeld, en die door zo’n botsing van de monsterachtige objecten worden veroorzaakt. In de quasar SDSS J0927+2943 heeft men nu vermoedelijk voor het eerst zo’n weggeschoten zwart gat ontdekt. De sterrenkundigen onder leiding van Stefanie Komossa1 struinden door de

1. Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics in Garching, Duitsland. []