16 oktober 2017

Planck onthult een bijna perfect universum

Planck_CMBjpgDe meest gedetailleerde kaart van de kosmische achtergrondstraling -de warmtestraling die vlak na de oerknal werd uitgezonden- die ooit gemaakt is, is vandaag voor het eerst in de openbaarheid getoond. De beelden konden verzameld worden dankzij de Planck-satelliet van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA en tonen kenmerken die nieuwe inzichten geven in ons begrip van het universum. Het vandaag getoonde beeld is de eerste hemelfoto van wat het oudste licht van ons universum is. De gegevens waarop de afbeelding gebaseerd is, werd gedurende 15,5 maanden verzameld door de ruimtetelescoop Planck. Het licht werd gemaakt in het heelal toen het universum pas 380.000 jaar oud was. Het heelal zag er toen nog heel anders uit dan nu. Het bestond uit een hete, dikke

1. in het segment de Asymmetrie betreffende, staat op regel 6 ::
    de halfronden van de hemelbol ….
    betekent dit dat het universum dan//dus de vorm van een bol heeft ??
    en dan//dus niet meer hoofdzakelijk “plat” met een centrale verdikking is ??

of zijn dit weer de taalkundige en dichterlijke vrijheden waar de wetenschap zich zo graag van bedient. ??

• Ik denk dat het niet meer betekent dan dat vanaf de aarde gezien de hemel een noordelijke helft heeft, gelegen boven de hemelequator, en een zuidelijke helft, eronder gelegen. En dat zegt dus niets over de werkelijke fysieke vorm van het heelal.

2. ok,
    ik dacht ook in die trant,
    maar tevens : het zal toch niet waar zijn.
    dus wel.
    althans zo denk jij er dus ook over.

dan moeten we dus nog eventjes geduld hebben,
    misschien komt planck-10 wel met een plaatje.