21 oktober 2017

Exoplaneet Kepler-138b blijkt net zo zwaar en groot als Mars te zijn

Impressie van de ster Kepler-138 en z'n drie exoplaneten. Op de voorgrond Kepler-138b en z'n 'echo ' (credit illustratie: Dani</p srcset=

Waarom geeft men bij exo-planeten toch altijd het aantal aardse dagen op om de lengte van een jaar van zo’n planeet weer te geven? Ik zou het handiger vinden als men dat zou uitdrukken in Aardse jaren. Hoewel ik weet dat het niet zo bedoeld wordt, denk ik dan onwillekeurig toch dat zo’n planeet zo vaak om zijn as draait in zijn jaar.

Voor Kepler 138-b zou het er dan zou uit moeten zien:
    Length of year (in Earth years): 0.0282

Ik neem aan dat niet bekend is hoe vaak de planeet om zijn eigen as draait als hij een baantje om zijn ster trekt?

2. Ik denk dat ze nu voor aardse dagen hebben gekozen omdat de omloopbaan van Kepler-138b zo kort is (ruim 10 dagen), dan is 10 aardse dagen beter te begrijpen dan 0,0282 aards jaar. Wat de rotatie om z’n eigen as betreft: nee die is bij deze exoplaneet niet bekend. Volgens mij is er op dit moment van één exoplaneet bekend wat z’n rotatieperiode is, namelijk van Beta Pictoris b, die in 8 uur om z’n as draait. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Exoplanet#Rotation_and_axial_tilt

Ja, je hebt natuurlijk een punt dat 10 dagen een duidelijker idee geeft dan 0,0282 jaar, maar nu vinden we nog veel planeten die met een rotgang om hun ster heen jagen. Dat zal vast niet zo blijven. Dus vraag ik me af iof ze straks ook aantallen als 1.857 of 4.123 dagen gaan vermelden.

Voor exoplaneten met dat soort lange banen zal men sterren over een zeer lange tijd moeten volgen, lijkt mij. Gebeurt dat eigenlijk al? Als je vandaag een overgang registreert van een planeet met een lange omloopbaan, dan zul je toch heel veel geduld moeten hebben, lijkt mij. Zonder een tweede waarneming heb je toch feitelijk niks? M.a.w.: zitten we nu niet voortdurend overal naar de binnenste planeten van tal van sterren te kijken?

• Toevallig was er vandaag op Canvas een mooie documentaire over leven in het heelal en dat ging deels ook over exoplaneten. Daarin zeiden ze dat Kepler maar vier jaar heeft waargenomen en dat ‘ie daarom geen exoplaneten heeft ontdekt, die langere omloopbanen hebben dan vier jaar. Die moeten vast bestaan, alleen heeft Kepler geen tijd gehad twee transities van dergelijke exoplaneten waar te nemen. Het lijkt mij wel dat we bij dat soort omloopbanen niet meer moeten praten in termen van aardse dagen, maar van aardse jaren.

Nou, dat is wel toevallig ja. En feitelijk bevestigt het ook wat ik stel. Alsof ET op vele lichtjaren afstand ons zonnestelsel heeft ontdekt en meent dat dat kleine, rode en koude planeetje de verst verwijderde planeet is hier.

3. Danielle Futselaar zegt:

Arie, klopt wat je zegt, de Kepler telescope “doet” het nog wel, maar niet meer voor de taken waarvoor hij bedoelt was. Daarnaast hebben ze nog wel heel veel data die nog niet volledig onderzocht is dus kunnen er nog steeds “nieuwe” ontdekkingen van Kepler komen. Maar, het grote wachten is nu op TESS (http://tess.gsfc.nasa.gov). De zoektocht is nog lang niet over 😉

4. Danielle Futselaar zegt:

Dank je wel! 🙂