6 december 2016

Hoe staat ’t met de jacht op neutrino’s afkomstig van de oerknal?

Voorstelling van de kosmische neutrino achtergrond met minieme temperatuurverschillen daarin

Het heelal ontstond zo’n 13,8 miljard jaar geleden met de oerknal. Hoe verder weg objecten staan waar we naar kijken des te ouder ze zijn, want licht reist per slot van rekening met de lichtsnelheid. Het oudste licht in het heelal dat we kunnen zien is dat van de kosmische microgolf-achtergrondstraling (Engelse afkorting: CMB), de straling met een huidige temperatuur van 2,7 K, die 379.000 jaar na de oerknal loskwam van de materie en toen vrij door het heelal kon reizen. Met licht kunnen we niet verder terugkijken, dat moment na de oerknal is ‘het oppervlak van de laatste verstrooiing‘ en voorbij dat moment is er geen licht dat we kunnen zien. Hypothetisch kunnen we echter wel voorbij dat moment kijken en wel door twee andere dingen te zien:

• primordiale zwaartekrachtsgolven, daterend een fractie van een seconde na de oerknal
  • primordiale neutrino’s, daterend van een seconde na de oerknal

Van die primordiale zwaartekrachtsgolven werd maart 2014 gedacht dat ze ontdekt waren met de BICEP2 detector op de Zuidpool, maar dat bleek onjuist te zijn en de ware bron van de gemeten B-mode polarisatie bleek stof in de Melkweg te zijn. Daar zullen we ’t nu maar even niet meer over hebben. Maar hoe staat het met die neutrino’s, afkomstig van de oerknal? In theorie zouden er 1 seconde na de oerknal neutrino’s moeten zijn ontstaan, die nu nog waarneembaar zou moeten zijn als een kosmische neutrino-achtergrond (Engelse afkorting CNB of C?B, ‘?’ is het symbool voor neutrino’s), welke nu een temperatuur van 1,95 K zou hebben. Per cm

1. FredvdSanden zegt:

“Het heelal ontstond zo’n 13,8 miljard jaar geleden met de oerknal.”….

Is dat zo zeker ja? Dacht dat de mening dat vandaag de dag nogal over uiteen liepen…Het heelal ontstond zo’n 13,8 miljard jaar geleden met de oerknal.

• Ja dat klopt, de meningen lopen uiteen, zoals dat over zo’n beetje ieder denkbaar onderwerp het geval is. Maar het is wel zo dat de meeste aanwijzingen die er zijn een oerknalmodel ondersteunen. Voor alternatieve meningen zijn minder observationele aanwijzingen. Mocht jij die wel hebben dan hou ik mij van harte aanbevolen.