19 maart 2024

Donkere materie en -energie liggen onder vuur

WMAP-kaart van de CMB mét de radiobronnen van Shanks en Sawangwit. Credit: NASA/WMAP.

Hét model dat volgens de meeste sterrenkundigen het heelal het beste beschrijft is het ΛCDM-model, waarin Λ (Lamda=donkere energie) en CDM (cold dark matter, donkere materie) de dienst uitmaken. Maar volgens twee sterrenkundigen van de Durham Universiteit, Utane Sawangwit en Tom Shanks, is het helemaal niet zeker dat dát model correct is. Sterker nog, het zou volgens dit tweetal wel eens kunnen zijn dat donkere materie en donkere energie helemaal niet bestaan. 😯 Voor dat ΛCDM-model hebben de waarnemingen van de WMAP-satelliet [1]Da’s de Wilkinson Microwave Anisotropy Probe. aan de Kosmische Microgolfachtergrondstraling – in het Engels de Cosmic Microwave Background (CMB) radiation – aan de basis gestaan. Die waarnemingen lieten kleine temperatuursverschillen zien tussen verschillende gebieden aan de hemel, ‘koude’ en ‘warme’ gebieden, en al die gebieden hadden een omvang van ongeveer 1 graad, da’s twee keer de diameter van de Maan. Dá­e waarneming leidde de sterrenkundigen tot de verdeling van 4% gewone materie, 22% donkere materie en 74% donkere energie in het heelal. Maar wat is volgens Sawangwit en Shanks nou het geval: hun waarnemingen aan ver weg gelegen radiobronnen – in de afbeelding weergegeven met kleine witte cirkels – laten zien dat er sprake is van een soort van uitsmeren van de fotonen van de CMB, met als gevolg dat de koude en warme gebieden daarin groter lijken dan ze zijn. Met andere woorden: die 1° is sterk overdreven, de ‘rimpels’ in de CMB zijn in werkelijkheid veel kleiner en dús is volgens hun logica die 4%-22%-74%-verdeling onjuist. Sawangwit en Shanks twijfelen overigens ook om een andere reden aan de WMAP-gegevens van de CMB. Zij denken namelijk dat de fotonen van de CMB op hun weg naar de Aarde behoorlijk zijn verstoord door de planeet Jupiter en dat men onvoldoende rekening heeft gehouden met de ‘calibratie’ van die storing in de berekeningen. Afijn, afwachten hoe de rest van de sterrenkundige gemeenschap gaat reageren op deze bevindingen. De Planck-missie heeft via Twitter al laten weten dat zij het uiteindelijke antwoord kan geven! Planck, voor alle duidelijkheid, is de opvolger van WMAP, met véél meer oplossend vermogen dan de WMAP. Alle reden dus om die Tweet serieus te nemen. 😀 Meer weten over de mening over het ΛLambda;CMD-model van het dappere duo Sawangwit en Shanks? Lees dan hun eigen artikel hierover. Bron: Science Daily en New Scientist.

1 Da’s de Wilkinson Microwave Anisotropy Probe.