27 april 2024

Monsters van planetoïde Bennu meegebracht door OSIRIS-REx bevatten koolstof en water

Foto van de buitenzijde van de OSIRIS-REx sample collector. Ook daar werd gruis van Bennu aangetroffen, het zwarte materiaal. Credit: NASA/Erika Blumenfeld & Joseph Aebersold

NASA’s OSIRIS-REx (Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification and Security – Regolith Explorer) heeft een paar jaar terug vanaf het oppervlak van de planetoïde Bennu monsters verzameld en die heeft ‘ie op 24 september j.l. via een capsule netjes in de woestijn in Utah gedropt. De NASA heeft die monsters vervolgens naar een laboratorium van het Johnson Space Center in Houston gebracht en daar is het onderzocht. Eerste onderzoek heeft laten zien dat de monsters veel koolstof en water bevatten. De bedoeling was dat OSIRIS-REx 60 gram aan monsters zou meenemen van de 4,5 miljard jaar oude planetoïde, maar dat werd uiteindelijk meer, naar schatting zo’n 250 gram. De gevonden combinatie van koolstof en water voedt de theorie dat het leven hier op aarde, dat ook op koolstof is gebaseerd, hier mogelijk is gemaakt door ingrediënten noodzakelijk voor het ontstaan van leven, die op aarde zijn gebracht door kometen en planetoïden, die hier zijn neergestort.

Bron: NASA.

1. Tof; ik had geen tijd laatst om die uitzending van Nasa te bekijken.
    Goed. Water en koolstof dus. En vast ook wel silicium. Dingen die ook op Pluto aanwezig zijn. Het hele outer solar system lijkt zo van hetzelfde spul gemaakt.

2. Ik las ergens dat men verwacht dat er minstens een “kopje” vol gruis in de capsule zit, maar dat de precieze hoeveelheid nog niet bekend is omdat het “hoofdvak” van de capsule nog ongeopend is.