17 oktober 2017

Hoeveel sterren, planeten en zwarte gaten bevinden zich in de Melkweg?

Het heelal is natuurlijk onvoorstelbaar groot – het waarneembare universum heeft een diameter van 93 miljard lichtjaar en wie weet hoe groot het heelal daarbuiten is! In vergelijking daarmee stelt ons melkwegstelsel weinig voor. Echter, in vergelijking met de aarde is de Melkweg met z’n 120.000 lichtjaar gigantisch groot! Binnen deze 120.000 lichtjaar zit ons thuissterrenstelsel tjokvol met sterren, planeten en zwarte gaten – maar hoeveel precies? From Quarks to Quasars heeft een handige infographic gemaakt, waarin voorzichtige schattingen worden gegeven van het aantal sterren, planeten en zwarte gaten in de Melkweg. Enjoy!

how many milkyway edition

Klik voor een grotere versie.

Hoeveel satellietstelsels heeft de Melkweg?

Hierop is verrassend genoeg geen eenduidig antwoord mogelijk. Satellietstelsels kunnen erg klein zijn en zijn bovendien soms nauwelijks van de Melkweg te onderscheiden – vooral als de meeste sterren van zo’n stelsel zijn opgeslokt door de Melkweg. Toch is het criterium vrij simpel: een collectie sterren, die door de zwaartekracht aan elkaar verbonden zijn, en als geheel rondom de Melkweg draaien. Toch is het iets ingewikkelder dan dat: bolvormige sterrenhopen worden vaak niet als sterrenstelsels beschouwd, ondanks het feit dat ze wel aan bovenstaande criteria voldoen. Als je bolhopen dus weglaat, dan blijven er ongeveer 30 bevestigde satelliet-sterrenstelsels over. Dat aantal zal de komende jaren wel stijgen: eerder dit jaar hebben we in

1. Wat is een satellietstelsel?