11 december 2016

Heldere witte vlekken op Ceres bestaan uit zout

De witte vlekken in de krater Occator op Ceres. Let op: dit zijn valse kleuren, om de verschillen in het landschap beter tot uitdrukking te laten komen. Credit: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

Op basis van gegevens die verzameld zijn met de ruimteverkenner Dawn, die sinds 6 maart van dit jaar in een baan om de dwergplaneet Ceres draait, komen twee teams van onderzoekers met nieuwe inzichten over de heldere, witte vlekken die op Ceres te zien zijn. Met name de witte vlek in de 90 km grote krater Occator heeft al tot heel veel discussie geleid. De teams komen morgen in het tijdschrift Nature met hun resultaten (hier en daar) en het ene team heeft het heldere, witte materiaal als zout ge

Het zat het ook alweer? Dawn zou toch naar een nóg lagere orbit verhuizen? Is dat inmiddels al gebeurd?

2. Deze week heeft Dawn die allerlaagste baan bereikt – LAMO geheten, de low altitude mapping orbit – gelegen op 385 km hoogte boven het oppervlak van Ceres. Over een paar dagen beginnen de eerste wetenschappelijke onderzoeken. Foto’s op die hoogte zullen een resolutie van 35 meter per pixel hebben. Dat was 140 meter in de vorige baan, HAMO.

Mooi, dan wordt het Kerstcadeautje voor de astronomische gemeenschap ongetwijfeld een detailopname van de Occator krater.

3. Ben Dijkhuis zegt:

Als de ontstaansgeschiedenis van Ceres buiten de planetoïdengordel ligt, moet dan de kwalificatie van dwergplaneet niet worden bijgesteld? Met name vanwege het argument dat het lichaam zijn omgeving schoongeveegd moet hebben…

Da’s een goeie Ben! Want wie zegt dat hij zijn oorspronkelijke baan niet had schoongeveegd en vervolgens door toedoen van Neptunus onze kant op is geslingerd en zodoende per ongeluk in de asteroïde-gordel terecht kwam? Vervolgens wordt Pluto/Charon natuurlijk wel stikjaloers! 😉

4. Wybren de Jong zegt:

Grappig dat op Ceres nu ook al klei gevonden is, net als op kometen zoals Temple I.
    Volgens Wickramasinghe en zijn collega’s moeten de eerste complexe moleculen (zogenaamde voorlopers van het leven) in waterige kleisubstantie gevormd zijn. In het vroege zonnestelsel was er al met al veel meer klei in kometen en dus ook op dwergplaneten als Ceres te vinden, dan op aarde. Een schatting van Wickramasinghe: op alle kometen samen was 10 tot de 12e keer (1000 miljard keer) zoveel waterige klei te vinden als op de jonge aarde.
    Dus misschien is het de moeite waard om in de klei op Ceres naar complexe moleculen te zoeken.
    zie het artikel uit 2007 in New Scientist: https://www.newscientist.com/article/dn12506-did-life-begin-on-comets/