20 oktober 2017

Planck: het BICEP2-signaal komt door stof, niet door zwaartekrachtsgolven

stof

in de rechterafbeelding in het trapezium het BICEP2-gebied aan de hemel.

Vandaag zijn de analyses van het Planck team over polarisatie van stof in onze Melkweg verschenen en daaruit blijkt dat het signaal van polarisatie dat door de BICEP2-detector in de kosmische microgolf-achtergrondstraling (Engelse afkorting: CMB) is gemeten niet komt door primordiale zwaartekrachtsgolven uit de inflatieperiode van de oerknal, maar dat het volledig door lokaal stof in onze Melkweg komt. Oeioeioei…. da’s een keiharde tegenvaller voor het BICEP2-team, dat op 17 maart wereldkundig maakte dat zij er heilig van overtuigd was dat de gemeten polarisatie in de CMB veroorzaakt wordt door zwaartekrachtsgolven uit de oerknal. Al snel na die mondiale bekendmaking kwam er kritiek op de BICEP2-claims, dat er op neer kwam dat het maar de vraag was of de B-mode polarisatie echt door die primordiale zwaartekrachtsgolven is ontstaan. Zie mijn serie mijmeringen daarover:

1. Dat geeft stof tot nadenken…over bv andere zgn. ‘feiten’.

2. Ja, dat doet stof opwaaien!

Je zou zeggen dat die primordiale zwaartekrachtsgolven al lang langs ons zijn… Aan het “einde” van het geschatte heelal. En daardoor heel moeilijk te detecteren zijn.. (Of er moet ergens een reflectie zijn geweest.) 🙂
    Maar ik heb me nog niet ingelezen….

• Nee, het is niet een kwestie van golven die ons eventjes passeren en dan weg zijn. Als die primordiale zwaartekrachtsgolven bestaan – met nadruk op áls – dan zou hun ‘vingerafdruk’ wellicht te zien zijn in de CMB als polarisatie. Heel veel mitsen en maren dus.