26 april 2024

Archief voor april 2021

Hubble ziet hoe de zware exoplaneet PDS 70b aan het groeien is

Het planetensysteem rondom de oranje dwergster PDS 70 is hier al vaker belicht in de Astroblogs. Er zijn al meer dan 4000 exoplaneten bekend, maar slechts een handjevol daarvan zijn direct gefotografeerd, 15 stuks om precies te zijn. Eén van die 15 is PDS 70b, een zware gasreus. PDS 70 staat slechts … [Lees meer...]

Astrofysici starten discussie over naamgeving voor een verzameling van zwarte gaten

Hoe moet een groep zwarte gaten genoemd worden? Medio april organiseerde NASA voor het eerst in twee jaar weer de 'Black Hole Week'. Er werd onder meer gediscusseerd over de naamgeving voor een groep zwarte gaten. Jocelyn Kelly Holley-Bockelmann, astrofysicus aan de Vanderbilt University nam daarop … [Lees meer...]

Wellicht kan de Hubble spanning opgelost worden met FRB’s, quasars én botsende neutronensterren en zwarte gaten

Aan de Hubble-spanning heb ik een heel dossier gewijd met welgeteld 43 artikelen die sinds 2016 op de Astroblogs over de verhitte discussie over de expansie van het heelal zijn verschenen, dus daar weten jullie alles van. Nou wordt er op alle fronten gewerkt aan een oplossing van de Hubble-spanning … [Lees meer...]

China lanceert kernmodule Tianhe voor het toekomstig ruimtestation

De kernmodule 'Tianhe Core Module' van het toekomstig Chinese ruimtestation is met een Lange Mars 5B-raket naar een aardebaan gelanceerd. Vannacht, op 29 april om 05:23 NL'se tijd, vertrok de module vanaf het Wenchang Spacecraft Launch Center op het eiland Hainan. De module is 18 meter lang en heet … [Lees meer...]

Apollo 11-piloot Michael Collins overleden

Michael Collins, een van de drie astronauten die (op afstand) deelnam aan de historische bemande landing op de maan in 1969, is woensdag overleden. Zijn familie meldt dat Collins, die 90 jaar was, overleden is aan de gevolgen van kanker. Collins was juli 1969 de piloot van de commandomodule en, … [Lees meer...]

Nieuw in Nederland: De Bibliotheektelescoop

Vanaf 1 mei starten het Anton Pannekoek Instituut (API) en de Openbare Bibliotheek van Amsterdam (OBA) met de uitleen van de eerste Nederlandse Bibliotheektelescoop. De telescoop, een draagbare zogenaamde “dobson-telescoop” met een 11 cm spiegel, kan gratis worden geleend bij vestiging Oosterdok … [Lees meer...]

Nieuwe telescoop op ESO’s La Silla-sterrenwacht zal aarde helpen beschermen tegen gevaarlijke planetoïden

Als onderdeel van de wereldwijde inspanning om objecten in de buurt van de aarde op te sporen en te herkennen, is op de ESO-sterrenwacht op La Silla in Chili de Test-Bed Telescope 2 (TBT2) van het Europese ruimteagentschap ESA in gebruik genomen. Samen met zijn evenknie op het noordelijk halfrond … [Lees meer...]

Blue Origin gaat in beroep tegen de keuze van NASA voor SpaceX voor de maanlandingen

Blue Origin van Amazon-baas en miljardair Jeff Bezos heeft laten weten dat het in beroep gaat tegen de keuze van de NASA om het ‘human landing system’ (HLS) te laten bouwen door SpaceX van Elon Musk. Samen met Dynetics was Blue Origin één van de kandidaten die afvielen. In een verklaring zegt Blue … [Lees meer...]

Gevlekte koperen ploert!!

En hoe!!! Het zonnevlekkenminimum heeft lang (langer dan normaal??) geduurd....maar daar lijkt nu dan toch echt een definitief eind aan gekomen te zijn?? Als je deze hele kudde aan zonnevlekken zo aanschouwt zou je denken van wel.  Het is (voor mij) langgeleden dat ik zo'n fraai schouwspel op "onze" … [Lees meer...]

Ingenuity heeft z’n derde vlucht gehad – het begint al normaal te worden

NASA's mini-helikopter Ingenuity heeft zondag 25 april z'n derde vlucht op Mars gemaakt. Die heeft 'm nog verder gebracht dan wat hij de eerste twee afstanden wist te overbruggen en z'n snelheid, die nu maximaal 2 meter per seconde was, die was ook hoger dan bij de eerdere vluchten. De afstand die … [Lees meer...]